Smörjer ni maskineriet i ledningsgruppen - eller gnisslar det?

Det kan vara ensamt på toppen. Som chef är man omgiven av människor, ändå är det inte ovanligt att känna sig som en egen ö i organisationen. Vem tar egentligen hand om chefen?

Skriven av
Lina Ylander
den
10/12/2024
Kategori
Governance
Det kan vara ensamt på toppen. Som chef är man omgiven av människor, ändå är det inte ovanligt att känna sig som en egen ö i organisationen. Vem tar egentligen hand om chefen?

Som gammal Executive Assistant, och numera VD för ett bolag som erbjuder Executive Assistants på deltid, stöter jag med jämna mellanrum på ledningsgrupper som i sin iver att optimera organisationen och medarbetarna glömmer bort sig själva. Men för att medarbetarna ska kunna blomstra måste cheferna må bra - och mycket av det arbetet börjar faktiskt i ledningsgruppen.

När samarbetet i ledningen fungerar riktigt bra är det inte bara ett välsmort affärsmaskineri, utan också en plats där cheferna hittar stöd, får uppmuntran och kan ventilera med varandra. Det handlar inte bara om att leverera på nyckeltal – det handlar också om att se varandra som människor. Och precis som i alla framgångsrika team behövs rätt investeringar och strukturer för att samarbetet ska fungera.

Här är några tips på hur ni kan smörja maskineriet i ledningsgruppen:

  1. Sätt en governancestruktur som underlättar jobbet
    Strukturer, rutiner och processer - ord som får det att krypa hos en del, men ofta är det precis de sakerna som behövs för att ledningen ska nå sin fulla potential. Bra governance handlar om att sätta ramar för samarbetet, ha tydliga riktlinjer för beslutsfattande och effektiva kommunikationsvägar. När alla vet vad som gäller minskar risken för missförstånd och dubbelarbete, och ni kan fokusera på att driva verksamheten istället för att leta efter anteckningar, koordinera mötestider och diskutera vem som egentligen skulle följa upp den där frågan. Med rätt struktur på plats blir samarbetet smidigare  och ni frigör tid till det som verkligen gör skillnad.
  1. Låt var och en göra det de är bäst på
    När jag håller workshops för ledningsgrupper brukar jag inleda med en övning: hur mycket tid lägger var och en på sådant som egentligen inte hör till deras kärnuppdrag? Det brukar bli en intressant diskussion om hur man får ut så mycket värde som möjligt av chefernas arbetstid. Det sätter också ljuset på att de flesta av oss trivs bäst på jobbet när vi får göra det vi är bra på - det är då vi känner mening och motivation. När ansvarsområdena i chefsgruppen är tydliga, och rollerna renodlas, kan hela ledningen må bättre och fungera mer effektivt - och det smittar ofta av sig på resten av organisationen.
  1. Ta hand om varandra
    Till sist, och det här kan låta banalt - men dina chefer är människor precis som alla andra som då och då behöver höra av de gör ett bra jobb. Som chef är det inte alltid naturligt att få en klapp på axeln från medarbetarna, och därför är det extra viktigt att ledningsgruppen visar uppskattning. Precis som att ni har rutiner för samarbetet bör ni ha rutiner för hur ni visar omtanke. Vem ser till att chefen får den där blomman när en lång förhandling äntligen går i mål, till exempel?

En framgångsrik ledningsgrupp behöver både hjärta och hjärna, struktur och omtanke. De som lyckas med kombinationen får inte bara gladare chefer, utan också en mer välfungerande organisation.

Taggar:
Lina Ylander

Lina Ylander har i många år hjälpt VDar, chefer och entreprenörer att bli mer tidseffektiva och exekutiva i sin vardag. Hon är en erfaren ledare och ett administrativt superproffs som brinner för att få människor och organisationer att jobba smartare och bli mer produktiva. Idag driver Lina me+ som erbjuder Executive Assistants på konsultbasis.