Coachande ledarskap – vilka fördelar ger det? 10 anledningar att sätta igång!

Coachande ledarskap är en ledarskapsstil som fokuserar på att utveckla medarbetarnas kompetenser och potential genom vägledning, stöd och positiv feedback. Ledaren ger ökat stöd och guidning till...

Skriven av
Amanda Ekman
den
10/12/2024
Kategori
Ledarskapsstilar

Coachande ledarskap är en ledarskapsstil som fokuserar på att utveckla medarbetarnas kompetenser och potential genom vägledning, stöd och positiv feedback. Ledaren ger ökat stöd och guidning till medarbetare i det coachande ledarskapet. Den coachande ledaren ger inte direkta order eller färdiga lösningar, utan ställer frågor som inspirerar medarbetarna att själva hitta svar, nå målen snabbare och ta ett större ansvar för sin egen utveckling, kreativitet och resultat. Att ha ett lyssnande coachande ledarskap utvecklar även relationer baserade på ömsesidig tillit och respekt.

Vad ger ett coachande ledarskap?

Här får du reda på vad det ger, men även något om varför och hur.

  1. Ökad motivation & engagemang
    Forskning visar att coachande ledarskap kan leda till högre nivåer av motivation och engagemang bland medarbetare. Genom att involvera dem i beslutsfattande och uppmuntra deras lösningar känner de sig mer värdefulla och engagerade i arbetet. När medarbetare får möjlighet att själva komma fram till målet och vägen dit samt får ökat stöd och guidning, ökar deras engagemang och motivation. Detta beror på att de känner sig mer delaktiga och ansvariga för sitt arbete, vilket stimulerar deras kreativitet och förbättrar minnesfunktioner​.

  2. Välmående & organisationens utveckling
    Ett coachande ledarskap är generellt sett effektivt för långsiktig utveckling och välmående. Det beror på att medarbetaren får uppmärksamhet och blir lyssnad på, vilket leder oftast till mer glädje och välmående. Medarbetaren får frågor som i längden snabbar på utvecklingen i organisationen framåt.

  3. Förbättrad prestation & produktivitet
    Studier har funnit att när ledare använder coachande tekniker förbättras medarbetarnas prestation och produktivitet. Detta beror på att medarbetarna utvecklar sina förmågor och blir bättre på problemlösning när de får guidning och uppbackning i att komma vidare själva även i svåra situationer.

  4. Stärkta relationer & kommunikation
    Coachande ledarskap främjar mer öppna och förtroendefulla relationer mellan ledare och medarbetare. Genom att lyssna och ställa öppna frågor skapar ledaren en trygg miljö som främjar tillit. Detta förbättrar kommunikationen inom teamet och kan minska konflikter.

  5. Lärande & självledarskap
    När medarbetare får stöttning i att själva tänka ut lösningar, utvecklas de snabbare och lär sig mer effektivt än om de bara får instruktioner. Även minnet blir bättre om de leder sig själva och andra framåt med hjälp av ledarens coachande stöttning. Detta leder till en ökad kompetens och mer långsiktigt hållbara lösningar.

  6. Anpassningsförmåga & innovation
    Genom att uppmuntra kreativt tänkande och lärande kan coachande ledarskap öka organisationens förmåga att anpassa sig till förändringar och främja innovation.

  7. Medarbetarutveckling & retention
    Organisationer som tillämpar coachande ledarskap ser ofta en högre grad av medarbetarutveckling och lägre personalomsättning. Medarbetarna känner att de blir lyssnade på, investeras i och känner att de har möjlighet att växa inom företaget.

  8. Minskad risk för ”flaskhalsar”
    När alla i organisationen, inte bara formella ledare, antar ett coachande förhållningssätt, minskar risken för att chefer blir flaskhalsar i beslutsprocesser. Detta sprider ansvaret och ger kraft åt hela organisationen att driva utvecklingen framåt​. Även när ledare börjar med detta, byggs tillit och medarbetare vågar ta tag i saker i högre grad samt blir ”coachade” att öka sina kunskaper och lösningsförmåga.

  9. Resultat
    Genom att fokusera på medarbetarnas utveckling och engagemang kan organisationer förbättra individens prestationer och uppnå bättre övergripande resultat. När vi människor får uppmärksamhet och andra som stöttar, peppar och ”coachar” oss leder det ofta till vi inte bara bryr oss mer om hur det går för arbetsplatsens organisation, utan även tar utökad ansvar för att resultatet blir bättre.

  10. Byggande av en framgångskultur
    Ett coachande ledarskap främjar en arbetskultur som betonar lärande, utveckling och innovation. Denna kultur leder till bättre prestationer och snabbare framgång för organisationen, eftersom det skapar work passion där medarbetare känner för sin arbetsplats, driver på utvecklingen och värnar om resultatet.

Finns det nackdelar med ett coachande ledarskap eller tillfällen då det inte ska användas? 

  • Implementering av/att utöva ett coachande ledarskap kräver tid och engagemang från ledarens sida.
  • Det kan vara nödvändigt att ge direkta order i akuta krissituationer.

Coachande ledarskap bygger sammanfattningsvis inte bara framgångskulturer och ökar arbetspassionen, det bidrar också till att modernisera och framtidssäkra ledarskap genom att sprida ansvar och engagemang i hela organisationen. Det skapar en arbetsmiljö där varje medarbetare leder sig själv och kollegorna, vilket i sin tur avlastar de formella cheferna och leder till en mer dynamisk och innovativ arbetsplats. 

Taggar:
Amanda Ekman

Amanda Ekman är specialist på coachande ledarskap och håller i utbildningar och workshops i coachande ledarskap och företagskultur som leder till bättre resultat. Hon brinner för människor och för att bidra till stor positiv skillnad inte bara för varje person, utan för hela organisationen. Hennes workshops åstadkommer detta och ger energi och glädje. Amanda har en MSc i Business Administration, men är även universitetsutbildad inom HR. Hon har utvecklat ett forskningsbaserat feedbackkoncept, samt flera verktyg för att bygga en positiv organisationskultur. Amanda har även arbetat internationellt i ledande positioner inom olika företag, både mindre och större som t.ex. Ericsson. Detta tillsammans med hennes kompetens och stora engagemang gör henne till en omtyckt workshopledare i tiden.